Saeid بدون دیدگاه

آموزش ساخت بازی با Unity


آموزش ساخت بازی با Unity

(بخش سوم)

در قسمت های قبل فقط بازیکن بود با پرتاب گلوله ولی در این قسمت میخواهیم برای بازیکن دشمن درست کنیم و بازی را به یک بازی واقعی تبدیل کنیم!

 

-آشنایی با Physics 2D ها

-آشنایی با متد instantiate

-آشنایی با کلاس Random

 

تهیه شده توسط سعید در قبیله گیک‌ها

Youtube / Telegram / Torrent / Aparat

bobz بدون دیدگاه

سخن سردبیر

بهار با همه زیبایی‌های خود نرم نرمک در جان طبیعت حلول می‌کند و شروعی تازه را نوید می‌دهد.

با درودی گرم خدمت شما همراهان همیشگی قبیله گیک ها با شماره ۲۹ مجله قبیله گیک ها در خدمت شما هستیم و امیدواریم که بتوانیم مانند همیشه لحظاتی مفرح و مفید را برای شما خلق کنیم.
این سومین فروردینی است که با همراهی دوستان صمیمی و فعال قبیله گیک ها در خدمت شما هستیم و خوشحالیم که همچنان مانند همیشه با ما همراه هستید.

در این شماره سعی کردیم تا با پوشش طیف وسیعی از مقالات در زمینه های مختلف گیکی برای هر گروه از خوانندگان قبیله گیک ها مطلبی جالب توجه را تهیه کنیم.
همانطور که میدانید ما قبیله گیک ها را در پلتفرم های مختلف ارائه میکنیم که شما میتوانید لینک آنها را در سایت رسمی بدست بیاورید. مایلیم بار دیگر خاطر نشان کنیم که قبیله گیک ها را فقط از سایت رسمی آن به آدرس
geekstribemedia.com
دنبال کنید.
همچنین در همینجا اعلام می‌کنیم قبیله گیک ها تا اطلاع ثانوی غیر از پیام رسان تلگرام بر روی هیچ پیام رسان دیگری فعالیت ندارد و تمامی کانالها و گروههای موجود بر روی دیگر پیام‌رسان ها که با نام قبیله گیک ها ایجاد شده اند به هیچ عنوان از طرف ما تائید نمی شوند.
در اینجا مایلیم بار دیگر از تمامی گیک ها در هر زمینه ای برای همکاری و مشارکت در قبیله گیک ها دعوت به همکاری کنیم.
همچنین لازم دیدیم در اینجا اعلام کنیم که به زودی و در ابتدای اردیبهشت ماه دور اول مسابقات برنامه نویسی قبیله گیک ها آغاز می شود برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به آدرس چادر قبیله گیک ها در پیام رسان تلگرام مراجعه نمایید.
در پایان باز هم مثل همیشه از شما درخواست می کنیم تا ما را با ارائه نظرات،پیشنهادات و انتقادات خود در هر چه بهتر شدن قبیله گیک ها یاری نمایید.

این شما و این مجله قبیله گیک های فروردین ۱۳۹۷

Saeid بدون دیدگاه

ساخت بازی با Unity

بازی سازی با یونیتی

یونیتی یک موتور بازی سازی چند سکویی است که میتوان به وسیله آن بازی های ۲بعدی و ۳بعدی ساخت، همچنین با استفاده از یونیتی میتوان انیمیشن هم ساخت، interface یونیتی بسیار ساده و دلنشین تر از موتور های بازی سازی همچون unreal4 هستش البته هر دو در خصوص بازی سازی بسیار قدرتمند هستند ولی یونیتی برای افراد مبتدی بسیار راحت تر و بهتره، unity از قابلیت (VR(VirtualReality پشتیبانی میکند که میتوان بازی برای VR هم ساخت برای پیشتیبانی کردن از VR نیاز به یک Asset هستش که یک افضونه برای خود unity است.

ویژگی های منحصربفرد unity میتوان از امکان ساخت بازی برای سیستم عامل های گوناگونی همچون:

Android-IOS-Windows-Xbox 360-linux-playstation3-Wii  نام برد.

همچنین برای کد نویسی، unity از زبان های #C و JavaScript پیشتیبانی میکند.

در این دوره (بازی سازی با Unity) میخواهیم ابتدا با مفاهیم اولیه unity و محیط unity آشنا بشیم و یک بازی رکوردی را با هم بسازیم.

کیا حامدی بدون دیدگاه

مجله شماره ۲۹ قبیله گیک‌ها

با سلام و درود خدمت همراهان همیشگی

با شماره ۲۹ از مجله قبیله گیک ها، با مقالاتی به شرح ذیل، در خدمت شما هستیم.

 

در این شماره میخوانیم:

سخن سردبیر
صفر و یک
اولین قدم در IOT
بیست نکته امنیت در لینوکس
نابغه کهکشانی
یک بازی تلگرامی جالب
Portal
Monolithic kernel, Hybrid kernel ,MicroKernel
معرفی ابزار ELK
قسمت اول – KVM Linux
تحلیل بازار ارز دیجیتال
مقایسه Unity 3D vs Unreal Engine
سخت افزار موبال را بهتر بشناسیم
آشنایی با الگوریتم های مسیریابی

 

شما میتوانید شماره ۲۹ قبیله گیک‌ها را از طریق لینکهای زیر دانلود کنید.

Telegram – Torrent – Directlink

Drcain بدون دیدگاه

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

یک مدتی است که جو ارز دیجیتال راه افتاده! بیت کوین و اتریوم و حداقل 50 تا ارز معروف دیگر!
اما کدام را بخریم ؟ کی بفروشیم؟ چرا بخریم چرا نخریم! به نظرم تمام این سوال ها مثل بازار بورس است .

اصولا خرید سهم با 3 مورد انجام میشود

  • تحلیل بنیادی
  • تحلیل تکنیکال
  • روان شناسی بازار

مطالب زیادی با زبان فارسی موجود است مثل سایت فراچارت یا حتی آپارات. کلاسها و فیلم های آموزشی پولی نیز موجود است که تقریبا با هزینه بین 600 هزار تومن تا 1 میلیون تومن میتوانید اصول اولیه معامله یا ترید را بدست بیاورید. کتاب های زیادی هم در ترجمه شده یا توسط اساتید نوشته شده است.

تحلیل بنیادی در بازار دیجیتال اما کمی فرق دارد چون یک سیستم قانون مند پشت ماجرا نیست. البته خبر خوب و بد قطعا در قیمت آن نقش خواهد داشت در نهایت نیز اگر معتقد به ارزندگی سهمی هستید میتوانید بخرید و صبر کنید!

ولی  پیشنهاد من روی تحلیل تکنیکال است. به اعتقاد یک تکنیکالیست خبر بد و خوب نیز در نمودار مشخص است و شما خودتان سیگنال های خرید و فروش را بدست میاورید.

در تکنیکال شما ابزارها و اندیکاتور های مختلفی دارید. الگوهای کلاسیک مثل چنگال و کف دو قلو، خط روند، کانال های نزولی صعودی، اندیکاتور های مختلف مثل مکدی، آر اس آی، ایچیموکو، مووینگ اوریج  و موج شماری(الیوت) و کندل شناسی و الگوی هارمونیک و خیلی از مطالب دیگر که شانس شما را در تحلیل درست بالا میبرد. پیشنهاد می کنم با پرایس اکشن نیز آشنا شوید

همیشه حد ضرر پایبند باشید. سیو سود با حد سود نیز کار درستی است، طمع و کنترل نکردن هیجانات همیشه باعث نابودی میشود.

در کنار تمام این مطالب معامله گری موفق میشود که به روان شناسی بازار نیز مسلط باشد تحلیل تکنیکال نیز خوب بداند در کنارش نگاهی به تحلیل بنیادی نیز داشته باشید که مطمئن جلو رود.

پایبندی به حد ضرر خیلی مهم است و حتما حتما باید در مدیریت سرمایه تلاش کنید. ماندن در بازار خودش موفقیت است! یادتان باشد ریسک به ریوارد در نظر گرفته شود. معمولا ضریب 1 به 3 یا 1 به 2 مناسب است.

هیچ وقت با تمام سرمایه وارد نشوید، تک سهمی نیز خیلی خطرناک است. پیشنهاد من نیز پیش رفتن با بازار است هیچ وقت خلاف بازار نباید حرکت کرد. منظور از حرکت بازار یعنی خرید سهم در ابتدای کانال نزول که توصیه نمیشود.

در کف خریدن سهم ارزنده همیشه خوب است بالا خریدن همیشه بد! احتمالا با بازی پوکر نیز آشنا هستید! اگر نیستید پیشنهاد میکنم حتما آشنا بشوید چون کمک میکند. نابود کردن سرمایه به همان اندازه مثل قمار میتواند شبیه باشد! بالا رفتن و پایین رفتن سهم ½ احتمال به هر حال دارد! اگر با این روش پیش بروید یا با شایعات و تحلیل کم بروید که قمار را شروع کرده اید! در کنار تمام این موضوعات هیچ تحلیلی 100% درست نیست و احتمال شکست وجود دارد چون همیشه بازیگران بزرگی در هر سهمی وجود دارند که مخالف تحلیل شما هستند و پول های بزرگی در اختیار دارند و سهم را به سمتی که دلشان میخواهد حرکت میدهند!
روش معاملاتی خودتان را نیز با توجه به سرمایه تان پیدا کنید. هر کسی یک روش معاملاتی دارد. نوسانگیری، اهداف میان مدت، کوتاه مدت، بلند مدت، نوع سبد، سبک خرید و فروش و … تمام این مسائل است که از شما یک تریدر میسازد!

در نهایت نیز اگر سوالی داشتید خوش حال میشوم که با من در تماس باشید و کمکتان کنم.

Telegram:@aminsamani

Johnny بدون دیدگاه

معرفی فیلم احتمال باران اسیدی

معرفی فیلم احتمال باران اسیدی

محصول : 1394

زمان : 105 دقیقه

ژانر : درام

امتیازات :

 

 

 

کارگردان : بهتاش صناعی ها

بازیگران : محمد شمس لنگرودی، مریم مقدم، پوریا رحیمی سام.

جوایز : برنده بهترین فیلمنامه بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر برای مریم مقدم و بهتاش صناعی ها.نامزد بهترین فیلم بخش هنر و تجربه جشنواره فیلم فجر

خلاصه داستان :

تنهایی، موضوعی که اگر صد ها کتاب درباره آن نوشته شود یا صدا ها موسیقی درباره آن خوانده شود بازم هم افرادی که آن را تجربه نکرده اند نمی توانند آن را درک کنند.تنهایی زخمی است که قابل درک نیست و فقط باید آن را تجربه کرد تا متوجه عمق این زخم شد.اما اگر آدم تنهایی را از نزدیک ببینیم کمی با او هم صحبت شویم، از او نپرسیم که تنهایی چه مزه ای دارد فقط به پای صحبت های عادی اش بنشینم، با او کمی پیاده روی کنیم، آن وقت است که می فهمیم فرق آدم های تنها با بقیه آدم ها چیست.در این فیلم ما به همراه منچهور فرد مسنی که در اداره دخانیات کار می کرده است و حالا بازنشسته شده از روستای فومن به تهران می رویم تا او که دیگر- مخصوصا حالا که باز نشسته شده است- نمی تواند تنهایی را تحمل کند، به دنبال تنها دوستش خسرو که الان چندین سال است که آن را ندیده و دوستیشان مربوط به 30 سال پیش است، بگردد.در این بین او با دو جوان به نام های کاوه و مهسا که دوستان دوران دانشگاه یکدیگر هستند آشنا می شود و متوجه می شود که او تنها فرد مبتلا به این درد در دنیا نیست!با اینکه تفاوت های زیادی بین منوچهر و این دو جوان است ولی به خاطر درد مشترکشان به خوبی همدیگر را درک می کنند و رابطه ای صمیمی بین آن ها شکل می گیرد.

چیزی که در تمام فیلم بیشتر از هر چیز دیگری به چشم می خورد امید و تلاش منوچهر برای پیدا کردن خسرو است.منوچهر حتی یک لحظه هم دست از تلاش برای پیدا کردن رفیق 30 ساله اش بر نمی دارد و امید دارد که با پیدا کردن خسرو می تواند بر تنهایی اش قلبه کند.این موضوع در فیلم نشان دهنده امید آدم های تنها برای بیرون آمدن از قلعه تنهاییشان است آن ها با همه ی مشکلاتی که دارند همیشه کورسویی از امید در ته دلشان هست و منتظر بارانی هستند که حال آن ها را بهتر کند مانند منوچهر که همیشه چتر به همراه دارد اما اگیر این باران اسیدی باشد چه؟

چه ویژگی هایی از این فیلم باعث می شود تا تا از همراهی منوچهر در این سفر چند روزه لذت ببریم ؟

همانطور که قبلا هم بار ها این نکته را گفته ایم مهم ترین مشخصه ی یک فیلم فیلمنامه آن است.فیلمنامه هسته ی اصلی فیلم است و درواقع دلیل ما برای تماشای فیلم دنبال کردن داستانی است که فیلمنامه نویس زحمتش را برایمان کشیده است.پس ویژگی یک فیلم خوب فیلمنامه ای خلاقانه،غیر تکراری و سرگرم کننده است.ویژگی ای که احتمال باران اسیدی به طرزی عالی آن را دارا می باشد.موضوع فیلم تنهایی است و فیلم به گونه ای زیبا و تاثیر گزار به این موضوع پرداخته و طوری آرام آرام ما را در دل شخصیت هایش جای می دهد که بعد از تمام شدن آن ممکن است ساعت ها در شخصیت هر کدام از آن ها کند و کاو کنیم تا بهتر آن ها را درک کنیم!

درست است برای یک فیلم خوب فیلنامه خوب و شخصیت های تاثیر گزار نیاز است و اگر آن ها نباشد نمی توان آن را یک فیلم خوب نامید ولی یک فیل خوب به تیم بازیگری عالی ای نیاز دارد تا آن شخصیت های تاثیر گزار را طوری بازی کنند که نه تنها از اهمیت آن ها در فیلم کم شود بلکه بیننده بیشتر از هر چیزی به آن ها اهمیت دهد.که به جرات می توانم بگویم تیم بازیگری احتمال باران اسیدی به خوبی از عهده ی این کار برآمده است.

دراین بین از دیگر ویژگی های خوب فیلم می توان به فیلم برداری خوب،موسیقی تاثیر گزار،طراحی صحنه زیبا و دلنشین و… اشاره کرد.

خب، تمام مواد لازم برای ساخت یک فیلم خوب را داریم، حالا نیازمند یک اشپز ماهر برای مخلوط کردن این مواد و در آوردن یک فیلم خوب از آن ها هستیم، که بهتاش صناعی ها که خودش فیلنامه را هم به همراه مریم مقدم نوشته است بهترین فرد برای این کار است و با تمام اجزای فیلم به خوبی آشنایی دارد و می داند چطور آن ها را در کنار هم قرار دهد که تاثیر گزاری هر کدام دو چندان شود و همین کار را هم به بهترین شکل ممکن انجام داده است.

به چه مشخصه هایی از این فیلم می توانیم خرده بگیریم ؟

فیلم نامه این فیلم قوی ترین نقطه قوت آن است، با این حال موضوعی که در آن ممکن است فکر بیننده را به خود مشغول کند این است که فیلمنامه بهای کمی به گذشته شخصیتی های فرعی داده است و در کل می توان گفت بیشتر تمرکز آن بر روی شخصیت اصلی فیلم، منوچهر است.حتی گاها در مورد گذشته خود شخصیت اصلی هم اطالاعات کمی به بیننده داده می شود.این موضوع باعث می شود که فیلم نتواند به بعضی از سوال های بیننده که در مورد گذشته ی  شخصیت ها پیش می آید پاسخ دهد، و این موضوع ممکن است برای افرادی که خیلی به جزییات و شخصیت پردازی ها اهمیت می دهند جالب نباشد.

به غیر از همین مورد به نظر من موضوع دیگری نیست که بتوان در این قسمت به آن اشاره کرد!

کلام آخر : همراه منوچهر از فومن به تهران سفر کنیم یا نه ؟

آگر آدم تنهایی هستید یا قبلا تنهایی را تجربه کرده اید حتما این فیلم را ببینید، مطمعا هستم بعد از تماشای فیلم اگر بلافاصله آن را دوباره نبینید حداقل جایی برای آن در لیست فیلم هایی که قصد دوباره دیدن آن ها را دارید برایش پیدا می کنید.اگر هم آدم تنهایی نیستید و تا به حال تنهایی را تجربه نکرده اید بازم هم آن را ببینید تا بتوانید آدم های تنها را بهتر درک کنید و اگر فرد تنهایی در زندگی اتان هست بفهمید برای نجات دادن آن ها از مرگ(همانطور که خود منوچهر در فیلم به آن اشاره کرد)کار زیادی نباید انجام دهید، فقط باید کمی وقت با آن ها بگذرانید، به گردش بروید، شوخی کنید و….

و متوجه شوید که آن ها توقع زیادی ندارند.

و درمورد آن نکته ای که در قسمت نکات منفی آورده شده است می توانم در جواب این را بگویم که درست است که خیلی به گذشته شخصیت ها پرداخته نشده است و بین شخصیت اصلی و شخصیت های فرعی تبعیض بوجود آمده است اما این باعث نشده است که از تاثیر گذاری و اهمیت آن ها کم شود بیننده با همین اطلاعاتی که در دست دارد می تواند با آن ها ارتباط برقرار کند و به خوبی آن ها را درک کند.البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که که منوچهر، کاوه و مهسا در اینجا یک نماد هستند و فیلم بیشتر از شخصیت هایش می خواهد درد آن ها را نشان بیننده دهد.

پس بله، احتمال باران اسیدی را تماشا کنید تا یک تجربه سرگرم کننده و در عین حال تاثیر گزار را برای خود فراهم کنید و راهی باشد برای گریز از این دنیایی که همه فقط به خودشان اهمیت می دهند.

محمد مهدی خلعت بری بدون دیدگاه

اهمیت راه اندازی سرویس در web application

سلام و درود بر همه همراهان همیشگی قبیله گیک ها. در این مطلب قصد دارم یکی از تجارب برنامه نویسی خودم را در اختیار شمار قرار بدم و امیدوارم برای شما مفید واقع بشود.

قبل از اینکه به سراغ مفاهیم اصلی برم، میخوام در مورد برخی از مفاهیم Cloud برای شما توضیحاتی را بدهم. تمامی دنیا یه سمت استفاده از Cloud رفته و این تکنولوژی در سال های اخیر پیشرفت بسیار زیادی داشته است. حال به توضیحات مختصری در مورد این تکنولوژی میپردازیم :

رایانش ابری(Cloud Computing)ﻳﻚ ﻭﺍژﻩ ﭘﺮ ﺯﺭﻕ ﻭ ﺑﺮﻕ ﺑﺎﺯﺍﺭﻳﺎﺑﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ این ﺭﻭﺯﻫﺎ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﻬﺎ ﺩﺍﺩﻩ میﺷﻮﺩ. ﻳﻚ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻣﺒﻬﻢ ﺍﻣﺎ ﻣﻔﻴﺪ ﺍﺯ ﻭﺍژﻩ ﻣﺬﻛﻮﺭ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺤﺎﺳﺒﺎﺕ ﺍﺑﺮﻱ، ﺩﺍﺩﻩﻫﺎ، ﭘـﺮﺩﺍﺯﺵ ﻳﺎ ﺗﺠـﺮﺑﻴﺎﺗﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻳﻚ ﺟﺎﻳﻲ ﺩﺭ ﺍﺑﺮ که ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﻧﺎﻣﻴﺪﻩ میﺷـﻮﺩ، ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﻧﺪ. ﺍﻛﺜﺮ ﻛﺎﺭﺑﺮﺍﻥ، ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯﻫﺎ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ مانندﻛﻨﺎﺭ ﻫـﻢ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻥ ﻳﺎ میزبانی ﺍﺯ ﺳـﺮﻭﺭﻫﺎﻱ ﻭﺏ ﻳﺎ ﭘﺴﺖ الکترو نیکی ،شبکه‌های اجتماعی ،نرم‌افزارها به عنوان خدمت(SaaS) و تجهیزات به عنوان خدمات ،توسط محاسبات ابری انجام می‌شود. امروزه، به دلیل  مقرون به صرفه بودن محاسبات‌ابری، به شهرت آن افزوده می‌شود. ﺩﻟﻴﻞ ﻣﻘﺮﻭﻥ ﺑﻪ صرفه ﺑﻮﺩﻥ ﻣﺤﺎﺳﺒﺎﺕ ﺍﺑﺮﻱ ﺍﻳﻦ ﺍﺳـﺖ ﻛﻪ ﺧـﺪﻣﺎﺕ ﺁﻥ ﻧﻴﺎﺯﻱ ﺑﻪ سخت افزارها ﻭ نرم‌افزارهای ﮔﺮﺍﻥﻗﻴﻤﺖ ﺧﺎﻧـﮕﻲ ﻧﺪﺍﺭﻧـﺪ. ﻋﻼﻭ ﻩﺑﺮ ﺍﻳـﻦ، ﺭﻭﺵ ﻣـﺬﻛﻮﺭ ﺑﺎ ﭘـﺮﺩﺍﺧﺖ ﻳﻚ ﻣﺒﻠـﻎ ﻣﺎﻫﻴﺎﻧﻪ ﺩﺭ ﺩﺳـﺘﺮﺱ ﺍﺳـﺖ ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﻧﻴﺎﺯﻱ ﺑﻪ ﭘـﺮﺩﺍﺧﺖ هزینه های هنگفت نمی‌باشد ﻛﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺍﺯ ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ ﻣﺎﺩﻱ، ﺑﺮ ﺟﺬﺍﺑﻴﺖ ﺁﻥ می‌افزاید.

ابر، نصب، راه‌اندازی، نگهداری و عملکرد سامانه‌ای حوزه فناوری اطلاعات را تسهیل می‌نماید و هزینه را با افزایش کارایی و قابلیت اطمینان آن‌ها، کاهش می‌دهد. رایانش ابری می‌تواند منابعی انعظاف پذیر با خدماتی پویا و مقیاس پذیر براساس تقاضای کاربران ارائه دهد. این رویکرد قصد دارد روی منابع، مدیریتی داشته باشد تا منابع به اندازه مورد نیاز به کاربران اختصاص داده‌شود. به صورتی که افزایش یا کاهش منابع به راحتی و بدون هزینه تحمیلی، امکان‌پذیر است.این مدیریت انعطاف پذیر،سبب افزایش کارایی و راندمان سیستم‌های سخت‌افزاری می‌شود.

پردازش ابری چیست؟

در حال حاضر پردازش ابری یکی از پربحث‌ترین موضوعات در دنیای مجازی فناوری اطلاعات می‌باشد.اما پردازش ابری چیست؟

چون پردازش ابری هر روز در حال پیشرفت است،پس تعاریف آن نیز در حال توسعه و تغییر هستند.اما تعریفی که پیش از همه می‌توان از آن استفاده کرد،توسط موسسه ملی استاندارد و تکنولوژی NIST ارائه شده‌است:

((پردازش ابری،یک مدل فعال کردن بهینه بر حسب تقاضا برای دسترسی به منابع مشترکی است که برای پردازش اختصاص یافته‌اند (برای مثال شبکه، سرورها و سرویس های مختلف اینترنتی و … ) که می‌تواند به سرعت و با کمترین تلاش مدیریتی با تعامل یا تامین کننده سرویس، مهیا گردد.))

ساده ترین تعریف از رایانش ابری، به معنای توسعه و به کاربری فناوری کامپیوتر می‌باشد; در واقع قابلیت های کامپیوتری به صورتی که سرویس اینترنتی به کاربر ارائه می‌شود و فضای کاربر روی اطلاعات، از کامپیوترهای شخصی به ابر منتقل می‌شود. در ابر ارائه خدمات از طریق virtual service می‌باشد که امکان مدیریت پویای منابع فیزیکی را خواهیم داشت.

طبقه بندی رایانش ابری :

اولین فناوری ابر ( ابر 1.0) : از تجمیع لایه های Tcp/ip که در آن یک شبکه بوسیله پروتوکل Tcp/ip با شبکه ای دیگر که از جزئیات آن آگاهی ندارد،ارتباط دارد.

ابر 2.0 : داده‌های موجود در شبکه جهانی اینترنت که کاربران از اسناد و اطلاعاتی استفاده می‌کنند که نمی‌دانند از کجا آمده و توسط چه کسی انتشار یافته است.

ابر 3.0 : تجمیع و ترکیبی از زیرساخت های شامل سرورها، نرم‌افزارهای کاربردی،داده‌ها و سکوهای سخت‌افزاری است.

معماری و مدل‌های سرویس :

یک معماری مبتنی بر سرویس Multi-tenate (چند مستاجره) است.در این مدل مصرف‌کنندگان را به عنوان Front-End و تامین‌کننده ابر را به عنوان  Back-End که سرویس را برای چند مصرف کننده محیا می‌کند، مجزا می‌سازند.

3مدل سرویس اصلی در پردازش ابری:

مدل‌های خدمات ابری، به صورت نرم‌افزار به عنوان یک سرویس (Saas)، سکو به عنوان یک سرویس (Paas) و زیرساخت به عنوان یک سرویس (Iaas) طبقه بندی می‌شوند.

SaaS : استفاده از نرم‌افزارهای کاربردی است که به منظور ارائه خدمات به کاربران نهایی در یک زیرساخت ابری ایجاد می‌گردد.Saas می‌تواند نرم‌افزارهایی همچون مدیریت ارتباط بامشتری(CRM) ویا Microsof office365 باشد، برای مثال Microsof office365 یک بسته نرم‌افزاری است که به صورت انلاین در دسترس است و از طریق هر devive چه pc باشد و چه Mac و چه موبایل،می‌توان به راحتی به ابزار office دسترسی داشت.در سرویس SaaS دقدقه فروش نرم‌افزار و ارائه لایسنس را برای ارائه‌دهندگان نرم‌افزار از بین برده است.

Paas : استفاده از ابزارها و منابعی است که به منظور ارائه خدمات به کاربران نهایی در یک زیرساخت ابری اجرا می‌گردد. مشتری امکان دارد که برنامه‌کاربردی ساخته شده توسط خود را  بر روی  زیرساخت ابری قرار دهد. این برنامه  با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی و ابزارهایی که توسط فراهم‌کننده پشتیبانی می‌شوند (مثل: جاوا، پایتون، دات‌نت) ساخته شده است.

Iaas : استفاده از منابع محاسباتی زیر ساختی از قبیل تجهیزات ذخیره سازی، شبکه‌ها و سرورهاست که به منظور ارائه خدمات به کاربران نهایی استفاده می‌شود.کاربران نهایی می‌توانند نرم افزار های دلخواه از قبیل سیستم عامل و نرم‌افزار های کاربردی را پیاده‌سازی و اجرا کنند.

اما تجارب شخصی من 

طی همکاری که من با سازمان های بزرگ و کوچک در ایران داشتم، با بسیاری از سیستم های برنامه نویسی شده این  سازمان ها همچون اتوماسیون اداری، اتوماسیون مالی و … آشنایی دارم.

در این سازمان ها سعی شده است که بسیاری از این Application های برنامه نویسی شده، کاملا بصورت مجزا از یکدیگر باشند، به اینصورت که هر کدام از Application ها دارای سروری مجزا، دیتا بیس مجزا و قابلیت ها مجزا نسبت به یکدیگر می باشند.

اما آیا این روش ساخت Application ها درست می باشد؟

حتما وقتی با سوال بالا مواجه شدید، این موضوع به ذهن شما رسید که هر کدام از Application ها دارای ساختار و  کاربرد مخصوص خودشان هستند و مجزا بودن این Application ها نسبت به یکدیگر باعث مدیریت راحت تر آن ها می شود.

تا حدی بسیار زیادی جواب شما درست است. اما من قصد دارم با ذکر یک مثال کمی بیشتر به جواب سوال بالا بپردازیم.

اتوماسیون اداری یک سازمان شامل چه اطلاعاتی و قابلیت هایی هستند؟

  • اطلاعات پرسنلی
  • اطلاعات و قوانین اداری
  • اطلاعات مشاغل سازمانی
  • اطلاعات کلیه فعالیت های بخش های مختلف سازمان
  • و …

اتوماسیون مالی یک سازمان شامل چه اطلاعاتی و قابلیت هایی هستند؟

  • اطلاعات پرسنلی
  • اطلاعات مالی (شامل پیش فاکتور ها، فرصت های تجاری، فاکتورهای نهایی و …)
  • اطلاعات کلیه تجهیزات و کالا های ورودی و خروجی به انبار شرکت
  • و …

اتوماسیون انبار یک سازمان شامل چه اطلاعاتی و قابلیت هایی هستند؟

  • اطلاعات مالی (شامل پیش فاکتور ها، فرصت های تجاری، فاکتورهای نهایی و …)
  • اطلاعات کلیه تجهیزات و کالا های ورودی و خروجی به انبار شرکت
  • کالاهای امانی
  • حواله های ورود و خروج کالاها
  • و …

در نهایت تمامی اتوماسیون های بالا قابلیت هایی همچون جستجو، تهیه گزارش و … را در بخش های مختلف را دارند.

همانطور که مشاهده می کنید بسیاری از قابلیت ها و اطلاعات بین سیستم های مختلف یکسان می باشد. بنابراین در هرکدام از این سیستم ها، در صورت مجزا بودن، باید کلیه اطلاعات آن ها در DataBase های هرکدام از این Application ها به صورت جداگانه ثبت گردد و باید تمامی قابلیت های مشترکی که برای هرکدام از قسمت ها میخواهیم، در هر برنامه جداگانه برنامه نویسی شوند.

کلیه اطلاعات پرسنل در اتوماسیون اداری باید وجود داشته باشد و دقیقا همین اطلاعات در اتوماسیون مالی نیز وجود دارد. حال فرض کنید یک کارمند جدید در این سازمان ها استخدام شود. کلیه مشخصات این کارمند باید در سیستم ها اتوماسیون اداری، مالی و … به صورت جداگانه ثبت گردد. بسیاری از قابلیت های برنامه ها نیز همانند گزارش گیری و جستجو در پرسنل و … باید برای تمامی سیستم ها جداگانه برنامه نویسی گردد.

که تمامی موارد بالا دارای هزینه های زمانی و مالی بسیار بالایی می باشند.

حال اینجاست که به اهمیت سرویس SaaS پی میبریم. سرویس نویسی یک از پایه های سیستم های CloudBase می باشد. اما مزیت استفاده از سرویس نویسی در چیست؟

برای مثال همان اطلاعات پرسنلی سازمان را فرض کنید. یک سرویس به عنوان Person Service می سازیم. اما این سرویس چه ویژگی هایی دارد؟

  • تمامی اطلاعات پرسنل یک بار و در DataBase این سرویس قرار می گیرد.
  • تمامی قابلیت های نرم افزاری در مورد که در مورد پرسنل نیاز است، در این Service قرار می گیرد. (همچون قابلیت های جستجو بر اساس فیلد های خاص، گزارش گیری، ثبت، حذف، ویرایش اطلاعات و …)
  • قابلیت انعطاف پذیری برنامه و اطلاعات و قابلیت های مورد نیاز در این حالت بسیار زیاد است و در زمان و هزینه نیز صرفه جویی می گردد.
  • بعد از آماده سازی این سرویس، بقیه سسیستم ها از این سرویس استفاده می نمایند. به این صورت که برای مثال اتوماسیون اداری کلیه درخواست های خود سمت پرسنل را برای Person Service ارسال می نماید و اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت میکند.

ادامه مفاهیم برنامه نویسی سرویس مربوط به بخش تخصصی SaaS می باشد که در این مطلب نمی گنجد.

من الله توفیق

محمد مهدی خلعتبری

salar بدون دیدگاه

روند پادکست و میکس‌تیپ قبیله گیک‌ها

درود بر همراهان قبیله گیک‌ها، اُمیدوارم اوقات پایانی سال را به خوبی سپری کنید.

در چند ماهی که گذشت یک پادکست منتشر کردیم و چندین قسمت میکس‌تیپ که رونده خوبی هم داشته است.
تا اینجای کار شش قسمت میکس‌تیپ منتشر کردیم که آخرین آن موسیقی کلاسیک بوده است، انتظاری که از دوستان و همراهان قبیله گیک ها داریم این است که لطفاً با نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود، ما را برای بهتر شدنِ میکس‌تیپ ها و انتخاب موسیقی ‌های مورده علاقه‌تان در چهارچوب گیک و موسیقی، یاری کنید؛ قطعاً نظرات شما همراهان تأثیر بسزایی در بهتر شدن کاری که می‌شنوید خواهد داشت.

فعلاً پادکست موسیقی نخواهیم داشت به دلیلِ مشکلات فنی، سخت افزاری و همچنین زمانی، اُمیدواریم این مشکلات به زودی حل شوند تا بتوانیم با سری های جدید و موضوعات متفاوت پیرامونِ موسیقی همراه شما باشیم، اما خبر خوب اینکه همچنان میکس‌تیپ ها به قوت خود باقی هستند و در روندِ ساخت میکس‌تیپ و پادکست، پادکست های دیگه‌ای را هم معرفی می‌کنیم : ) در قسمتِ پادکست ها تا به اینجا سخن سر دبیر و همچنین پادکستی پیرامون اتفاقات مجله با نام “پادکست شگفت انگیز” داشته‌ایم که در راستای تکمیل پادکست سخن سردبیر به این مجموعه اضافه شد و تلاش می‌کنیم که این روند ادامه داشته باشد. در اینجا، لازم می‌دانم از دوستِ خوبم خانم ابراهیمی قدردانی نمایم برای همراهی این سری پادکست ها.
از توجه شما دوستان و همراهان عزیز سپاسگزارم.

پایدار باشید. 🌲

badrinex بدون دیدگاه

آموزش برقرار کردن یک لینک وایرلس با رادیوهای لیگوویو قسمت اول

آموزش برقرار کردن یک لینک وایرلس با رادیوهای لیگوویو  قسمت اول

در این آموزش از دو عدد رادیو لیگو ویو مدل LigoDLB 5-15B استفاده خواهیم کرد. رادیوی اول Access Point   و رادیوی دیگری را به عنوان Station معرفی می نماییم. بعد انجام تنظیمات برقراری ارتباط ما بین دو رادیو را آزمایش کرده تا از درستی تنظیمات اطمینان پیدا کنیم.

در قدم اول مرورگر خود را اجرا کرده و با وارد کرد IP دستگاه که 192.168.2.66 است وارد صفحه تنظیمات رادیو می شویم. شناسه و رمز عبور پیشفرض تمامی دستگاه های لیگوویو user: admin password: admin01 می باشد که با وارد کردن آن با صفحه زیر روبرو خواهید شد.

در این قسمت تیک I have read and agree را زده و سپس کشور مورد نظر را انتخاب کرده و بر روی دکمه Change برای اعمال تنظیمات کلیک می کنیم. اما برای اینکه کانال های را بتوان برای پروژه انتخاب کرده از منوی کرکره ای Operating Country  گزینه Compliance Testing را انتخاب می نماییم. بعد از انجام صفحه اصلی نمایان می شود.

در تصویر زیر تمام اطلاعات رادیو از قبیل نام دستگاه, سریال دستگاه, مود شبکه, مود وایرلس و دیگر اطلاعات قابل مشاهده  می باشد.

حال برای انجام تنظیمات رادیو بر روی آیکون Setting در بالای صفحه کلیک می کنیم تا صفحه برای انجام تنظیمات مورد نیاز نمایش داده شود.

با توجه به تصویر ذیل که مشاهده می نماید تنظیمات رادیو Access Point  یا مستر می باشد.

برای فعال شدن رادیو دکمه روبروی آن را برای فعال شدن کلیک کرده و سپس Operating mode را به Access point (iPoll 3)  تغییر میدهیم. در ادامه تنظیمات Tx power  است که برای محیط های داخلی بر روی عدد 10 الی 15 و محیط های خارجی بین 25 الی 29 را قرار می دهیم. چون محیطی که این رادیو ها قرار هست به هم متصل باشد داخلی است عدد 10 را قرار می دهیم. گزینه Enable ATPC برای کنترل اتوماتیک TX Power  با توجه به شرایط محیطی است که در این آموزش نیاز به فعال کردن آن نیست. حال باید کانال خلوت و بدون نویز یا با نویز کمتر را انتخاب نمود.

در قسمت تنظیمات کانال که در تصویر زیر مشاهده می کنید. عرض کانال 40 MHz می باشد و برای دسترسی به فرکانس های بیشتر گزینه Non Standard Channel  را فعال کرده و بهترین فرکانس را انتخاب و بر روی دکمه Select  کلیک کرده تا تنظیمات ثبت گردد.

بعد از کلیک بر روی دکمه Select  به صفحه تنظیمات برگشته و حال در انتهای صفحه بر روی نام رادیو کلیک کرده تا وارد صفحه تنظیمات Wireless AP Setting شویم.

صفحه تنظیمات از 4 بخش تشکیل شده است که در تصویر زیر قابل مشاهده است.

Security Setting:

در این قسمت نوع رمز گذاری را مشخص کرده و رمز مورد نظر را با امنیت بالا برای رادیوی خود انتخاب می کنیم.

Bandwidth Limitation:

برای محدود کردن پهنای باند ما بین Access Point و Station از گزینه های موجود استفاده کرده و مقدار مورد نظر را با توجه به نیاز خود تعیین می نماییم.

WACL:

برای امنیت بالا می توان مک آدرس دستگاه هایی که قرار است به این دستگاه متصل شوند را نشانه گذاری کرد.

Advanced Setting:

برای مدیریت بهتر کاربران و سیگنال فرکانس ارتباط از این گزینه استفاده می شود.

پس از انجان تنظیمات بر روی دکمه Done کلیک می کنیم تا تنظیمات اعمال گردند.

حال برای تنظیمات شبکه باید از صفحه تنظیمات و استفاده از منوی که در سمت چپ تصویر قابل مشاهده است وارد Network Configuration  شده و تنظیمات را انجام دهیم.

با توجه به تصویر بالا تظیمات شبکه را به ترتیب وارد می نماییم.

در این مرحله مود شبکه بر روی Bridge باید قرار بگیرد.

اگر از IPV6 استفاده می کنید از Enable IPv6 آنرا فعال  نمایید و به همین صورت برای استفاده از  STP آن را فعال کنید.

قسمت بعد تنظیمات اترنت می باشد که با توجه به نیاز خودتنظیمات را تغییر می دهید اما در این آموزش تنظیمات به صورت پیش فرض می باشد.

مرحله بعد تنظیمات IPv4 است که نوع IP , رنج , سابنت و گیت وی را وارد می کنیم.

در صورت داشتن DNS Server در قسمت تنظیمات اضافه می کنیم.

بعد از انجام مرحله تنظیمات شبکه به قسمت مدیریت ترافیک می رویم تا بتوانیم بهترین انتخاب را برای ترافیک داشته باشیم مانند تصویر زیر

حال باید تنظیماتی که انجام داده ایم را ذخیره کنیم برای اینکار دکمه آبی رنگ بالا سمت راست صفحه را کلیک می کنیم تا تنظیمات ذخیره و اعمال شوند.

در این قسمت توانستیم رادیوی که به عنوان Access Point  انتخاب کردیم آماده کنیم و سپس باید رادیوی دیگر که به عنوان رادیوی Station  هست را مطابق تنظیمات رادیوی اولی کانفیگ کرد. در مرحله بعد آموزش تنظیمات رادیویی دوم را انجام می دهیم و اتصال را مورد بررسی قرار می دهیم که چگونه می باشد.

 

Matin.N.D.S 2 دیدگاه

BATTLEFIELD

سلام

این بار با دومین نقد گیم باهم همرایم البته باید این مورد را  یادآوری کنم که این نقد صرفاً نظر شخصی بنده با توجه به دلایل ذیله و ممکن است که با نظر شخصی شما متفاوت  باشد .

همان طور که در مقاله ی قبل گفتم بازی هارا رندوم انتخاب می کنم و طی قرعه کشیم حرف B در آمد و من سری بازی های battlefieldرو انتخاب کردم .

توضیح:

همان طور که از اسم بازی پیداست این بازی راجع به جنگه و کاملاً هم مشابه صحنه جنگ ساخته شده ، این بازی به شکل بی نظیری صحنه ی جنگ را بازسازی کرده . اولین عنوان این سری بازی برای سال 2002 (battlefield1942) است آخرین عنوان آن به اسم battlefield 1 برای سال 2016 است .

رقیب همیشگی این سری بازی سری بازی call of duty است . این دو بازی تقریباً هر دو در یک زمان ارائه شدند . سازندگان هر دومورد آمریکایی اند که این نکته در اکثر موارد روی داستان بازی تاثیر گذاشته و در حالت داستانی تاثیر بدی  برجای گذاشته است . ( اگر خوب به مفهومی که  تمام بازی انتقال میدهد و تمام داستان فکر کنید نه فقط بخش اکشن آن و اینکه شما با این بازی ها خاطره دارید به حرف بنده برمی گردید . )

هردوی این بازی ها شوتر اول شخص اند  و دارای بخش مولتی پلیر که در ادامه آن ها را با هم مقایسه می کنیم .

این سری بازی توسط شرکت الکترونیک آرتز ساخته شده که امروزه یکی از دو غول صنعت بازی سازیست.بازی های این شرکت  کم باگ و روان است که معمولاً به راحتی اجرا می شوند ولی متاسفانه اخیراًخیلی پول پرست شده و همه موارد در بازی  از حالت رایگان خارج کرده و از مردم ناراحته که چرا این فرهنگ را پیدا نکردند که برای رد کردن مراحل بازی پول بپردازند .

این بخش را برای این مورد گفتم که بدانید در چند نسخه ی آخر سری بازی Battlefield این موارد وجود دارد که شما می توانید پک های بازی را خریداری کنید و وسایلی را که باید ساعت ها برای بدست آوردنشان وقت بگذاریدو باز کنید و از طرفی شرکت الکترونیک آرتز سرور های این بازی را هم اجاره داده و شما می توانید سرور بخرید و برای اینکه کسی به سرورشما وصل شه به عنوان کاربر vip ازش پول بگیرید .

با این کار شرکت کسب درآمد شرکت زریاد می شود و همیشه هم افراد یا شرکت هایی برای کسب درآمد یا تبلیغ یا … این سرور ها را اجاره می کنند و شاید برای همین کار هم که شده همیشه سرور هایی پری دارد چون بنده این اواخر به بازی battlefield bad company 2 رفتم و دیدم که در کمال تعجب هنوز سرور های این بازی پر هستند .

البته این تنها دلیل نیست .

graphic :

همون طور که در ابتدای متن گفتم رقیب این سری بازی سری بازی call of duty است . در مقایسه با سری بازی ندای وظیفه این سری بازی در ابتدای راه خود ضعیف تر عمل کرده و دلیل این مورد هم این بوده که زودتر شروع کرده و امکانات کمتر بوده ولی خب در ادامه راه  جبران می کند و با موتور بازی سازی frostbite شاهکار های زیبایی را ساخته که شما خود قادر به مشاهده ی تفاوت های گرافیک های این دو سری ( battlefield  و call of duty ) هستید .

گرافیک این بازی به شدت زیبا ,تخریب پذیر وطبیعی است . این دو بازی در صورتی که هردو اول شخص هستند ولی این امکان وجود دارد که هردو آن ها را تا حدودی به سوم شخص تبدیل کرد ولی این مورد در مورد battlefield نکته جالبی دارد که تا حدودی گرافیک بازیو بیشتر حس می کنید و همه چیز بهتر می شود . ( در نسخه badcompany2 اگر حتی بخش داستانی را سوم شخص بروید می بینید که گرافیک آن زمان می تواند با بازیای جدید رقابت کند. )

و اما منظور از تخریب پذیری , تقریباً همه چیز تخریب می شود یا منفجر می شود  یا … مثلا اگر نارنجک پرت کنید گودی نارنجک روی زمین می ماند یا اینکه می توانید دیوار هارو سوراخ کنید و از دیوار عبور کنید یا اینکه سیم ها را ببرید و یا اینکه ساختمان ها را کلاً با خاک یکسان کنید . سد را خراب کنید یا اینکه یک ساختمان را به خاکستر تبدیل کنید .

دقیقاً این گرافیک زنده و زیبا نسبت به گرافیک خشک سری بازی ندای وظیفه کمتر از کارت گرافیک استفاده می کند و با کارت گرافیک های نسبتاً ضعیف هم اجرا می شود . ( مقایسه گرافیک های بازی های  cod ww2 وbf1 همه جا هست که نشان دهنده این مورد است که با وجود گذشت یک سال هنوز bf1 هنوز از گرافیک بهتری بهره می برد . )

( نکته جالب این که جاهایی از نقشه چیز هایی می بینید که فکر نمی کنید به عنوان مثال در نسخه 4 این بازی در یکی از نقشه ها وقتی در دریا هستید یک کوسه ی غول آسا به سمت شما می آید و همه ی افراد در محطه بلعیده می شوند  یا اینکه در یک  نقشه دیگر در زمین بمب هایی وجود دارد که می توانید با پیدا کردن  و فعال سازی آن ها را منفجر کنید و در همان نقشه یک واگن قطار پر از بمب وجود دارد که اگر با زمین برخورد کند تا فاصله ی خیلی زیادی همه چیز پرت و نابود می شود . )

story :

بخش داستانی این سری به گونه ای نیست که یک نسخه ادامه ی نسخه ی دیگری باشد و معمولاً هم داستانی تخیلی است .

مثلاً در نسخه های badcompany2,4 موضوع جنگ و… است ولی در نسخه ی hardline داستان در مورد یک پلیس پاک  است که قبول نمی پذیرد با خلاف کارها همکاری کند و در نتیجه بی گناه به زندان می افتد و … و نسخه ی بعد آن یعنی همان نسخه 1 در مورد جنگ جهانی اول است و جبهه های مختلف و اتفاقات معروف آن را به شکل زیبایی بررسی می کند . ( واضح است که دوس داشتند بازی تاثیر گذار باشد ولی فکر می کنم به آن اندازه که انتظار داشتند تاثیر گذار نبود. )

گیمر هایی که معمولاً از بازی های کرکی استفاده می کنند معمولاً فقط راجع به بخش داستانی بازی نظر می دهند ولی من پیشنهاد می کنم که بخش مولتی پلیر هم تست کنند و بعد در مورد کل این بازی نظر بدهند .

gameplay :

به طور خلاصه از این بازی می توانیم بگوییم که شما همیشه دو سلاح دارید و دو امکان جانبی حال اگر در بخش داستانی باشیم این دو مورد از تجهیزات می توانند هرچیزی باشند مثلاً یکی جعبه ی مهمات و یکی پک دارو ولی اگر حالت چند نفره و مولتی پلیر بازی کنید این مورد بستگی به کارکتری دارد که انتخاب می کنید که معمولاً هم به چهار بخش تقسیم می شوند که در هر نسخه این موارد اسم های متفاوتی دارند . علاوه بر این امکانات می توانید یک نوع نارنجک هم انتخاب کنیدکه آن ربطی به کلاسی که بر می دارید ندارد و می تواند هر موردی باشد .

بخش چند نفره ی این بازی بخش اصلی این بازی است که این بازی را کاملا نسبت به رقیب خودش بالا می برد . این سبک مولتی پلیر در سری بازی Battlefield تکراری است ولی کاملاً مقبول و در این زمینه کاملاً پاسخگو بوده است .

همان طور که گفتم بازی battlefield در بخش مولتی پلیر دارای چهار کلاس است که باتوجه به آن امکانات عوض می شود . ( امکانات خیلی زیاد و حتی تجهیزات برای تجهیزات در این بازی وجود دارد و همه چیز کاستومایز می شود و شما می توانید با سلیقه ی خودتان اسلحه ی خودتان را درست کنید . )

این بازی دارای مود های زیادی است که در ابتدا همگی باز نیستند و شما برای بازی کردن بقیه ی مود ها باید DLC مورد نظر رو خریداری کنید . ( یا سیزن پس _ همون طور که گفتم شرکت  EA خیلی پول پرست هستش . )

در این بازی برخلاف رقیبش در هردو بخش بازی وسایل نقلیه و وسایل جنگی و … خیلی زیادی وجود داره که بازی را هرچه بیشتر به محیط جنگ شبیه می کند  .

نکته ی دیگر راجع به سلاح ها و تیر است , جالب است بدانید صدای تیر در این سری بازی خیلی بلنده و به شدت شبیه  به صدای همان اسلحه در دنیای واقعی است و تیر بعد از گذشت یک مسافت خاص به ازای هر تفنگ down داره و پایین میاد علاوه بر اینکه recoil هم داره و این باعث میشه مثل بازیای دیگه نتوانید با هر تفنگی هر فاصله ای را با دقت بالا بزنید و بازی کاملاً طبیعی است . ( تجهیزات روی اسلحه هم بر این پرش ها تاثیر گذارند . )

نسخه ی 4این بازی دارای یک تریال یک هفته ای است و شما می توانید یک هفته این بازی را به صورت رایگان بازی کنید و قیمت تمامی نسخه های این بازی به جز نسخه 1 نیز برای pc زیاد نیس و شما می توانید با خرید key این بازی از آن لذت ببرید . ( فعلا origin کشور مارا تحریم کرده ولی مشکلی در خرید ایجاد نمی شود  . )

وقتی با پلیر های این بازی حرف می زنید می بینید آنها هم این بازی را دوس دارن چون دقیقاً شبیه  به جبهه ی جنگه و همه چیز شبیه سازی شده .

اگر شما هم عاشق این هستید که یک سرباز باشید و همه ی تجربه های جنگ را داشته باشید و در دنیای واقعی کشته نشید این بازی شماست .