Matin.N.D.S ۱ دیدگاه

سلام

این بار با چهارمین نقد گیم با هم همراه هستیم و مثل همیشه این مورد را یادآوری می کنم که این نقد صرفاً نظر شخصی بنده با توجه به دلایل ذیله و ممکن است که با نظر شخصی شما متفاوت باشد .

طبق معمول میان حروف انگلیسی قرعه کشی کردم و حرف F انتخاب شد و بازی های مشهور که با این حرف شروع می شوند هم کم نیستند ، ولی با توجه به این که در ایام برگزاری E3 هستیم و این بازی عالی هم هنوز برای بسیاری از پلیر های خوب کشورمان ناشناخته است تصمیم گرفتم که این نقد راجع به بازی for honor باشد .

پ.ن : electronic entertainment expo یا همان E3 ، گردهمایی سالانه ی شرکت های بزرگ بازی سازی در شهر لس آنجلس است که معمولاً هر سال اواخر ماه می یا اوایل ماه ژوئن برگزار می شود و در این گردهمایی این شرکت ها محصولاتی که قصد ساختشان را دارند و یا در حال ساخت آن ها هستند را رونمایی می کنند .

توضیح :

این بازی محصول شرکت یوبیسافت است که یکی از بهترین شرکت های بازی سازی حال حاضر است .

بخش اعظم و مهم این بازی توسط تیم یوبیسافت مونترال نوشته شده و این بازی با موتور بازی سازی anvil ساخته شده است .

وقتی از سبک درباره یک فیلم حرف می زنیم قطعاً ما با تعداد محدودی ژانر طرف هستیم ولی بازی های رایانه ای این طور نیستند ،

تفاوت این دو مورد در اینجاست که یک بازی ممکن است از تعداد خیلی زیادی سبک خاص پیروی کند و از طرفی دید های متفاوت این سبک ها را متفاوت ببینند . ( البته بنده از نقد فیلم سررشته ندارم ولی تا جایی که اطلاع دارم به همین شکل هستند . )

مثلاً در استیم پلیر ها به این بازی سبک هک اند اسلش را نسبت دادند که این حرف کاملاً غلط است ، چرا ؟

به دلیل اینکه در تعریف سبک هک اند اسلش ( hack and slash  ) آمده است که در صورتی که بازی شما دارای سبک اکشن هم باشد در نتیجه هک اند اسلش به معنای بیت ام آپ ( beat em up  ) است ، یعنی این که اگر شما اعتقاد دارید بازی شما هم دارای سبک اکشن و هم دارای سبک هک اند اسلش است پس شما یک بازی بکش و برو جلو دارید که کاملاً هم یک طرفه است که به عنوان چند مثال می شود به بازی های dynasty warriors  ، warriors orochi و سری devil may cry اشاره کرد که این مفاهیم راجع به بازی for honor  کاملاً غلط است چون که مفاهیم کومبو ها و دفاع و حمله در این بازی کاملاً با بقیه بازی ها متفاوت است و این سبک جدید و ترکیب دفاع ، حمله و شباهت آن به جنگ واقعی کاملاً بی نظیر است .

تنها دلیل توضیح این کلمات به ظاهر سخت این بود که به این مطلب برسیم که سبک هر بازی منحصر به فرد است و نباید آن را به بقیه بازی ها نسبت داد و اگر که دو بازی دقیقاً مثل هم باشند دزدی فرهنگی شکل گرفته است .

و اما در پله بعدی باید به این مورد اشاره کرد که for honor  علاوه بر پیچیدگی داشتن چند سبک در خود سبک جدیدی در بخش gameplay عرضه کرده که در ادامه به توضیح آن می پردازیم .

(    یکی از easter egg های بازی به یاد مورتال کمبت  )

 

graphic :

درباره توضیح گرافیک این بازی باید به این نکته اشاره کنم که این بازی گرافیکی به شدت چشم نواز و طبیعی دارد و مناظر این بازی در بدترین حالت ممکن از تمامی بازی هایی که تا به حال دیدید زیبا تر است .

این در حالیست که گرافیک این بازی از اکثر بازی های فعلی سبک تر است و با کمترین سخت افزار  ممکن بهترین بازده را به نسبت بازی های فعلی می دهد .

برای توضیح این مورد باید به نقطه ی منفی این بخش از بازی اشاره کرد ، در هر مکان از این بازی شما مناظری با بیشترین حد جزئیات رو مشاهده می کنید ، اما این جزئیات و این موارد اغلب بی روح هستند ، مثلاً :

تمام کارکتر ها دارای جزئیات و آسیب پذیرند و خون ریزی می کنند .

در صورت استفاده از ابزار جنگی محیط تا مدت زمان خاصی تغییر می کند . ( مثلاً در زمان دستور تیر ، تیر ها به شکل خیلی زیبایی با محیط برخورد می کنند و زمین را تغییر می دهند حتی در زمان برخورد میزان مناسبی خاک هم از روی زمین بلند می شود و یا وسایل آتش زا و سایر وسایل جنگی که تعدادشان کم نیست . )

سرباز های عادی و برخی از وسایل هم در محیط تغییر می کنند .

آب و آتش و مواردی که باعث صدمه رساندن و مرگ حتمی می شوند هم همیشه در حال تغییر اند .

بقیه موارد ممکن است ک حرکت کنند ولی در اصل تغییرشان دست ما نیست و روی کارکتر هم تاثیر ندارند . ( به جز برف و باران که در صورت قدم زدن روی آن ها تا حدودی تغییر می کنند و صدا می دهند . )

ما تعداد خاصی مپ داریم که خارج آن ها برای کارکتر تعریف نشده و صرفاً یک فیلم به سه بعد هستند .

ولی نکته جالب این مورد این است که اصلاً این موارد به چشم نمی آیند .

در کل می شود گفت که این بازی دارای یک گرافیک بسیار زیبا ، با پیش نیاز های پایین ، با جزئیات فوق العاده بالا و نسبتاً در بعضی موارد بی جان است . ( نکته جالب این که بنده با قرار دادن تنظیمات گرافیکی در بالاترین حالت و وضوح  768 * 1366 فقط 1600 مگابایت از حافظه vram اشغال کردم . )

story :

در عین حال که این بازی بیشتر به خاطر حالت های مولتی پلیر و آنلاین خود معروف است دارای داستانی به شدت زیباست .

در حال حاضر داستان این بازی شامل سه فصل است و دلیل وجود سه فصل وجود سه اقلیم  ( faction ) است ،  بله سه اقلیم در این زمان بازی دارای سه اقلیم ( سامورایی ، شوالیه ، وایکینگ  ) است .

و اما چرا در حال حاضر ؟

همان طور که از ابتدای این متن گفتم ما در روز های برگزاری E3 هستیم و از طرفی سازندگان این بازی به شدت در حال آپدیت کردن بازی و اضافه کردن جزئیات بیشتر هستند و در کنفرانس E3 اعلام کردند که در حال ساخت یک اقلیم جدید مربوط به قهرمان های کشور چین در محدوده ی wu lin هستند .

که ممکن است فصل جدیدی به حالت داستانی بازی اضافه شود .

و اما بعد و در مورد داستان بازی تا به الآن باید این طور ادامه بدهم که ، بازی در مورد جنگ است و اینکه چرا این جنگ هیچ وقت در دنیای این بازی تمام نمی شود و در مورد شخص منفی اصلی بازی به نام apollyon که همیشه خواستار ادامه ی جنگ است و راهکار هایی سرشار از نبوغ برای این مضمون ارائه می دهد . ( اسپویل کردن داستان این بازی را بیشتر از این درست نمی بینم  ، چون یک معما ی حل شده شگفتی ای برای کسی ندارد . )

apollyon

حالت داستانی این بازی دو مورد دست آورد دارد اضافه دارد که شما باید بعضی وسایل خاص را تخریب کنید و یا برخی از وسایل و یا مکان های تاریخی را پیدا کنید تا اطلاعات درباره آن مورد توسط apollyon برای شما ( پلیر نه کارکتر بازی ) توضیح داده شود .

برای هر مرحله شما باید قابلیت ویژه کارکتر خود را تنظیم کنید و در بعضی از مراحل باید ظاهر کارکتر خود را عوض کنید .

مراحل بازی دارای چهار سطح هستند و شما می توانید حالت داستانی را دو نفره با دوستتان بروید .

gameplay :

این بازی دارای حالات بسیار زیادی برای بازی کردن تک نفره و چند نفره است . ( 8  – 1 نفره  )

اخیراً حالت آموزشی به بازی اضافه شده که حتی حالت آموزشی هم داستان خاص خود را دارد .

برای اجرای این بازی حتماً باید به اینترنت وصل باشید این حرکت بنا به دلایل خاصی برای اجرای خود بازی و یا کرک نشدن آن ایجاد شده است .

در ابتدای اجرای این بازی شما باید حتماً در یک اقلیم عضو شوید و در ادامه باید با جنگیدن در بخش مولتی پلیر به رشد اقلیم خود کمک کنید و دشمن را به عقب برانید .

معمولاً در صورتی که تغییر خاصی در بازی ایجاد نشده باشد و یا اینکه واقعه ی خاصی رخ نداده باشد هر اقلیم می تواند در سه جبهه بجنگد . ( در صورت وجود واقعه ی خاص تعداد جبهه ها به چهار افزایش می یابند . )

حالت های جنگ در بخش مولتی پلیر تا به این زمان به این شکل است :

duel : مبارزه ای دارای پنج راند ، یک به یک در برابر پلیر و یا هوش مصنوعی

brawl : مبارزه ای دارای پنج راند ، دو به دو در برابر پلیر و یا هوش مصنوعی

death match : مبارزه ای دارای پنج راند ، چهار به چهار در برابر پلیر و یا هوش مصنوعی

dominion : مبارزه ای چهار به چهار در برابر پلیر و یا هوش مصنوعی با قوانین خاص شبیه به ( capture zone ) برای تصاحب مکان های مختلف جنگ تا زمان پیروزی و عقب راندن دشمن مثل  یک جنگ واقعی

tribute : مبارزه ای چهار به چهار در برابر پلیر و یا هوش مصنوعی با قوانینی خاص شبیه به ( capture the flag ) ها ، در اصل باید یک سری پیشکش را در این مبارزه بردارید و در معابد خود بگذارید تا خدایان به تیم شما عنایت کنند . (0__0)

در بازی در برابر هوش مصنوعی حداقل باید در صورت امکان یک تیم دارای پلیر تماماً پلیر باشد و تیم دیگر کاملاً هوش مصنوعی .

در صورت ترک عمدی تیم در جنگ شما یک ربع ساعت قادر به بازی کردن با پلیر نیستید و این مورد در صورت قطع شدن اینترنت و یا خراب شدن سیستم و یا کرش شدن بازی اتفاق نمی افتد و در این تنبیه نهایت انصاف صورت گرفته است .

در حالت کاستوم گیم شما می توانید یک مبارزه  را با قوانین خود بسازید .

حالت رنک برای دو حالت دوئل و دامینین هم وجود دارد که شما با رفتن به حالت رنک ، رنک می گیرید و با پلیر هایی در سطح خودتان برای جوایز بیشتر می جنگید .

در مورد ارتباط با سرور های این بازی باید این مورد را در نظر داشته باشیم که در حال حاظر بهترین سرور ها برای بازی در کشور ما مربوط به این بازی است که پینگ تایم با این سرور ها معمولاً از 40 تا 50 است .

در انتها ی این جنگ ها شما هم برای خود جایزه و اسلحه و پول هم برای اقلیمتان سرباز می برید  .

لول ( level ) بندی هم در این بازی به شکل دیگری است ، شما در اصل با لولتان شناخته نمی شوید و در اصل با شهرتتان شناخته می شوید .

هر بیست لول ( level )  برای شما یک درجه شهرت ( reputation ) به حساب می آید و شما در اصل تنها دارای شهرتید نه سطح و این کارکتر های بازی هستند که هم لول دارند و هم شهرت و شهرت شما مجموع شهرت کارکتر هایتان می شود .

ابزار و وسایل کارکتر ها هم مسائل خاص و پیچیده ی مربوط به خود را دارند که توضیح آن ها سخت و طولانیست و در این زمان توانایی توضیح آن ها را ندارم .

و اما در باره ی توضیح بهترین و جدیدترین و پیچیده ترین بخش بازی و یا همان مبارزه بین چند نفر .

در زمان مبارزه شما دو حالت معمولی و گارد مود ( guard mode ) دارید که در حالت گارد مود سرعتتان پایین و توانایی دفاع و حمله در جهات متفاوت دارید و این درحالیست ک این امکانات در حالت معمولی ندارید ولی توانایی دویدن و برخی حملات خاص را دارید .

( نمی شود از این مورد گذشت که دویدن و رفتار های کارکتر های بازی کاملاً شبیه به رفتار های واقعی است و هیچ بازی ای به این جزئیات تا به حال نرسیده است . )

در حالت گارد با توجه به کارکتر مورد نظر شما گاردتان کاملاً محکم و یا کمی سست است و دلیل این امر قوی و یا سریع بودن کارکتر معمولیست و این طبیعیست ک یک شمشیر کوچک نمی تواند در برابر یک اسلحه اندازه ی تنه ی درخت مقاومت کند ولی در جواب می تواند جاخالی بدهد و از بقل به دشمن حمله کند و یا از حمله ی دشمن استفاده کند و تا قلب حریف پیش برود چرا که دشمنی که تمام توانش را برای یک ضربه ی قوی می گذارد و هر دو دستش برروی اسلحه است و نمی تواند از خودش دفاع کند ، خب در عوض دشمن سنگین وزن هم ایده هایی دارد !؟

ما چهار بخش بسیار ساده و پایه ای داریم :

1 – گارد گرفتن 2 – ضربات سبک 3 – ضربات سنگین 4 – گارد برک ( guard break )که گارد دشمن را باز می کند .

این موارد قابل دفاع و ضد حمله اند و ممکن است این حرکات به ضرر شما بشوند و از طرفی اگر شما در این بازی مهارت پیدا کنید می توانید دشمن را گول بزنید تا فکر کند ک شما می خواهید یک حرکت ساده کنید که به دنبال ضد حمله برود و شما بر ضد حمله ی او ضد حمله بزنید و حتی چهار و پنج بار این حلقه را ادامه دهید و حقه هایی که همگی از هوش نشات می گیرند .

تعداد ضربات و حقه های هر کارکتر به تعدادی زیاد است که حتی بنده که در این بازی در سطح نسبتاً بالایی قرار دارم هنوز تمامی حقه ها را یاد نگرفته ام و هر روز که بازی می کنم چند حقه به ذهنم می رسد و هر روز به این فکر می کنم که واقعاً در این دنیا چند ایده می تواند وجود داشته باشد .

( اگر روزی 2 ، 3 و یا 4 به 1 شدید اصلاً نترسید کافیست که موقعیت را اداره کنید و از طرفی کارکترتان هم همیشه در صورت دفاع کردن و یا مهارت بالای شما عصبانی می شود و برای انتقام بهتر می جنگد و این نوع جنگ بین یک و یا چند نفر به شدت شبیه دنیای واقعی است . )

با توجه به این که کارکتر های بازی زیاد اند و پیچیدگی هر کارکتر به شدت زیاد است بنده متاسفانه توانایی توضیح بیشتر در زمینه ی جنگ های یک به یک در حال حاضر را ندارم ولی اگر در این زمینه سوالی داشتید ، حتماً با ما در اشتراک بگذارید .

در کل اگر بخواهم راجع به این بازی به صورت خلاصه توضیح بدهم باید این نکته را باز خاطر نشان کنم که اگر فکر می کنید بدون فکر می روید و همه را شکست می دهید کاملاً اشتباه می کنید ، یا فکر کنید و یا شکست بخورید .

همان طور که در کل مقاله در باره E3 و این بازی و تحولات آن توضیح دادم باید به این نکته اشاره کنم که :

این بازی در حالت های مختلف فروخته می شود و در فروشگاه های مختلف و ارزان ترین حالت این بازی در استیم 15 دلار است و در بهترین حالت به پول رایج ایران حدوداً 50 هزار تومان می رسید ولی در E3 سازنده های بازی اعلام کردند که شما به مدت یک هفته(18 – 11 june )  می توانید این بازی زیبا و با ارزش را به حساب  uplay خود اضافه کنید و این بازی را تا همیشه نگه دارید .

اگر شما هم دوسدار پرورش هوش خود هستید و دوست دارید که افتخار را به معنی واقعی حس کنید و خودتان را کاملاً به چالش بکشید

این بازی ، بازی شماست ، چرا که شما در صورت دیدن حقه ای جدید باید در لحظه تصمیم خود را عوض کنید و یا اینکه در زمان تمرین حقه های جدید و زیرکانه بسازید ولی هیچ وقت این مورد را فراموش نکنید عصبانیت آفت پیروز شدن در این بازی است در صورت باخت عصبی نشوید .

امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و اگر در بخشی کم کاری شده حتماً با ما به اشتراک بگذارید .

شاد و پیروز باشید . ( عصبی نباشید )

متین میرزایی

 

 

 

 

 

— One Comment —

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *